CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Countdown

Daisypath Anniversary tickers baby growth Lilypie First Birthday tickers

Tuesday, October 26, 2010

sape kate minum kopi tak bagus??

"KOPI

Dalam sains kite diajar bahawa minum kopi adalah tidak bagus, namun sebenarnya kopi adalah antara minuman kegemaran Nabi selain susu dan madu. Cube tgk Yahudi, mereka minum kopi Starbuck. Profesor Yahudi kat UK semua mesti ade segelas kopi di tgn mereka."

Just read about this on my friend's blog farhana. Die petik dari blog pakarHowTo. Fakta baru yang sangat menarik+best sebab saya ni memang peminat kopi. satu hari tak minum kopi memang tak sah. Dulu saya minum nescafe. Tapi since ada yang kata Nescafe tu tak elok (tak ingat sebab apa), then,Kalau minum nescafe,bila buang air ada bau kopi. Dan saya terjumpa kopi Radix. Saya pun bertukar minum Radix sampai sekarang. Lagipun ada yang kata kopi Radix boleh menambah susu badan. Ape2 pun saya suka Minum Radix sebab die sedap. tu je.

Dulu masa awal2 Yaya baru lahir , bila saya minum kopi memang ada kesan pada Yaya. Agaknya kesan kafein tu menyebabkan Yaya tak nak tido. Tapi mungkin kebetulan jugak. Hari saya minum kopi, hari tu jugak Yaya tak nak tido. Sampai kena marah dengan hubby cakap gatal sangat pi minum kopi, kan Yaya dah tak nak tido. Sekarang dah tak macam tu lagi. agaknye Yaya pun dh kebal macam Ummi die. Minum kopi sebelum tido pun mata tetap mengantuk jugak bila dah sampai waktu tidur.

Ada orang masa pregnant 'pantang', langsung tak minum kopi walaupun masa sebelum pregnant giler kopi.Tapi, Masa pregnant saya selamba je telan kopi. Alah, bukan minum kopi sampai sekolah(read:satu kolah,bukan school). Setakat 1 cawan sehari takkan lah effect nya teruk sangat. Lagipun bukan hari2 minum, selang-selang hari jugak. Tak minum kopi pun tak semestinya menjamin anak tu tak akan terbantut tumbesaran. Semua tu kuasa Allah. Abis tu ada yang makan Kiwi kasut, batu bata tu takpe pulak. lagi la beracun+ bende -bende tu bukan makanan. Kajian saintifik pun dah kata setakat 1-2 cawan kopi tak akan menganggu tumbesaran baby. Tak perlu risau sangat kay.

What ever it is, terpulang pada pilihan masing-masing.





2 comments:

Fith said...

fith sejak preggy raziqh jadi gila kopi.mmg tak salah pun minum time preggy kan,tp kena kontrol laa.fith dulu masa preggy minum stgh cwn stp hari,tahap ketagih klau tak minum rasa loya2,haha,ntah hapa2.lps bersalin pun maintain gila tp skrg dah slow dah.dan semestinya radix mmg sedap,hehe

Raudhah anje said...

sedap kan Radix. saya bancuh taruk air lebih, tambah susu tepung ngan susu pekat sikit.hehe.tu la, tak salah minum kopi time preggy, just sendiri mau ingatlah nak minum banyak mana.