CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Countdown

Daisypath Anniversary tickers baby growth Lilypie First Birthday tickers

Thursday, May 19, 2011

hati-hati

Melalui statistik pengunjung belog saya ini, saya dapati keyword yang paling famous sekali adalah milk booster. Ye saya akui memang saya ada ambil milk booster iaitu PIL Asi kemudiannya fenugreek dan multivitamin untuk meningkatkan produktiviti susu ibu suatu ketika dulu. Tetapi perlu dingatkan kepada ibu2 yang sedang dan akan menyusui anak, jangan kerana terlalu ghairah nak tingkatkan production susu ibu sampai asal ada dengar bende yang boleh tambah susu korang ambil.

Terutamanya ubat-ubatan atau herba. Herba walaupun baik untuk kesihatan dan dah digunakan turun temurun sejak zaman tok nenek moyang kita, tetap ada kesan sampingan. Sama jugak dengan ubat-ubatan moden. Kalau diambil dengan dos yang banyak tentu akan beri kesan pada sistem tubuh kita. Tak payah cerita ubat-ubatan la, even makanan yang kita makan setiap hari pun kalau diambil terlalu banyak pasti akan beri kesan buruk pada tubuh.

Walaupun saya ada ambil pil herba, tapi saya tak makan ikut saranan si pembuat produk itu. Contohnya pil asi, ikut arahan kena makan 3 kali sehari tapi saya makan 1 kali sehari. Kesan penambahan penghasilan susu tetap ada. Mungkin kalau makan ikut aturan lagi banyak la kot.

Tapi pada saya, herba dan ubatan tak memberi kesan yang sangat besar kepada saya dalam penyusuan susu ibu.

Yang penting ibu-ibu yang menyusui anak kena makan on time pagi, tengah hari, petang malam, supper. Dan minum air kosong banyak-banyak. Yang bekerja dan mengepam susu di tempat kerja, pastikan patuh jadual mengepam.

Elakkan stresss kerana stress memberi kesan yang besar pada penghasilan susu. Hormon imbalance pun turut menjadi salah satu sebab susu berkurangan. Ada yang mengaitkan kedatangan Miss P dengan production susu.

Kadang-kadang, bende yang berkesan untuk orang lain tak semestinya beri kesan yang sama pada kita.


OK peeps,caucincau

No comments: